Hoe stop ik met het keto dieet zonder aan te komen?

avocado meetlint
5 min leestijd

Hoe stop ik met het keto dieet zonder aan te komen? Een logische vraag waar mensen die het keto dieet volgen mee kampen. Wat gebeurt er als je stopt met het dieet en weer kolhydraten in je dieet verwerkt? In dit artikel lees je alles over wat het keto dieet precies is en hoe je ermee kunt stoppen zonder de kilo’s die je bent afgevallen weer terug te krijgen.

Wat is het keto dieet?

Keto staat voor Ketogeen. Een dieet waarbij de nadruk ligt op koolhydraatarm eten. Het idee achter het keto dieet is dat er minder glucose in de bloedbaan terecht komt. Hierdoor kan het lichaam geen energie halen uit hoge hoeveelheden glucose. Dit zorgt ervoor dat dat het lichaam als reactie op minder glucose in ketose komt. De lever begint met het afbreken van vetten waardoor er ketonen vrijkomen. Deze ketonen zorgen ervoor dat het lichaam toch genoeg energie krijgt. Op de korte termijn zorgt het ketogeen dieet ervoor dat je snel afvalt.

Hoe snel komt het lichaam in ketosis?

Het lichaam heeft gemiddeld 1 tot 4 dagen nodig om in ketosis te komen. Afhankelijk van je ‘normale’ eetpatroon en de voedselinname vanaf de start van het dieet gaat dit bij de ene persoon sneller dan bij de ander. Het is echter net zo makkelijk om uit deze verbrandingsfase te komen.

Om in ketosis te blijven wordt er aangeraden om maximaal 50 gram koolhydraten per dag te eten, maar liever veel minder dan dat. Vanaf 20 gram koolhydraten per dag hebben koolhydraten weer invloed op de manier waarop je lichaam aan energie komt. Het verbrandingsproces tijdens ketosis wordt daardoor onderbroken en het lichaam gaat weer terug naar een staat waarin energie uit glucose gehaald wordt.

Hoe stop ik met het keto dieet zonder aan te komen?

Een zorg die veel mensen hebben bij het proberen van een keto dieet is hoe je stopt zonder snel weer aan te komen. Komt het verloren gewicht weer terug en hoe voel je je lichamelijk als je abrupt stopt met het ketogeen dieet? Als je abrupt stopt met het dieet dan is de kans groot dat het keto dieet weinig effect heeft. Als je van bijna geen koolhydraten naar een dieet met veel koolhydraten gaat dan is de kans groot dat je lichaam het overige vet weer gaat opslaan in plaats van het te verbranden. Het ketogeen dieet zorgt er ook voor dat je een opgeblazen gevoel voorkomt en als je plots stopt dan kunnen dergelijke klachten weer opspelen.

Het is daarom belangrijk om een langzame en bewuste overstap van een keto dieet naar een ‘normaal’ dieet te maken. Je kunt in principe op elk moment stoppen met het keto dieet. Maar als je de verloren kilo’s niet terug wilt zien dan is het belangrijk om deze overstap geleidelijk te maken.

Stap 1

Allereerst is het belangrijk om te begrijpen wat er  gebeurt als je vanaf een koolhydraatarm dieet overstapt naar een dieet vol met koolhydraten. Je weet inmiddels dat het verbrandingsproces veranderd door koolhydraten. De overstap naar een dieet met koolhydraten kan er ook voor zorgen dat je last krijgt van spijsverteringsproblemen. Dit komt door een overbelasting van koolhydraten in het lichaam waardoor je je beroerd kunt voelen.

Stap 2

Stoppen met het keto dieet zonder aan te komen of je ellendig te voelen is mogelijk. Bouw de inname van koolhydraten langzaam op door in de eerste week langzaam koolhydraten in het dieet op te nemen. Let op macronutriënten en reken uit hoeveel gram koolhydraten je per dag binnen krijgt. Door meer dan 20 gram koolhydraten per dag te eten kom je uit de staat van kestose. Begin met het toevoegen van één portie zetmeelrijke groenten of fruit per dag. Je kunt langzaam opwerken naar meer groenten en fruit. Ga in de tweede week bijvoorbeeld naar 25 gram koolhydraten per dag maar let vooral op hoe je je voelt en hoe snel je aankomt in de eerste week.

Stap 3

Probeer de gezonde vetten die je hebt leren kennen tijdens het keto dieet niet te schrappen en houd rekening met caloriebeperkingen als je aanleg hebt om snel aan te komen. Tijdens het keto dieet heb je minder last van hongergevoelens. Als je hiermee stopt heb je dus sneller de neiging om meer te eten. Met caloriebeperking let je op de hoeveelheid die je eet na het keto dieet. Als het opbouwen van koolhydraten goed voelt dan kun je verder gaan met het afbouwen van het keto dieet.

Stap 4

Tot slot helpt het om minstens één uur per dag matig intensief te bewegen door bijvoorbeeld een avondwandeling te maken. Zorg er ook voor dat je onbewerkte voedingsmiddelen blijft. Probeer dus geen kant-en-klare maaltijden te eten maar kook met verse en lekkere ingrediënten. Zo zorg je ervoor dat je het aankomen na het keto dieet in de hand houd.

Conclusie

Abrupt stoppen met het keto dieet is geen goed idee. Je zou namelijk de verloren kilo's weer aankomen. Wil je dit voorkomen? Dan moet je stapsgewijs de overstap maken van ketogeen naar een normaal voedingspatroon.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis KetoDokter Dieetplan

3 Stappen om makkelijk af te vallen