Wat mag je drinken tijdens het keto dieet?

drinken keto hl
7 min leestijd
Het keto dieet is de laatste jaren enorm populair. Veel mensen profiteren van de voordelen van deze lifestyle. Door het keto dieet verliezen mensen in rap tempo hun overtollige kilo’s, zonder daarbij een hongergevoel te ervaren, en het dieet biedt ook uitkomst voor mensen met diabetes, epilepsie, acne, pcos en zelfs alzheimer. Het keto dieet is echter wel een flinke omschakeling van onze ‘reguliere’ leefstijl. Het standaard Westerse dieet zit boordevol koolhydraten en laat het keto dieet nu net draaien om een minimale inname van koolhydraten en een verhoogde inname van vet. Dat zorgt dus voor een flinke omschakeling in dagelijkse gewoontes en de nodige vraagstukken. Eén van de meest gehoorde vragen is ‘wat kun je drinken tijdens het keto dieet?’. In dit artikel zullen we tot in detail uitleggen wat je wel en juist niet kunt drinken tijdens het keto dieet.

Drinken tijdens het keto dieet

Het is voor iedereen belangrijk om goed te drinken, ongeacht of je nu wel of niet een dieet volgt. Het algemene advies geldt dat iedereen minimaal 2 liter water op een dag nodig heeft. Dit klopt echter niet helemaal. De vochtbehoefte van een mens is afhankelijk van de activiteiten op een dag, het lichaam en de persoonlijke fysiologie. Drink daarom wanneer je dorst hebt, ook op het keto dieet. Het lichaam is namelijk prima zelf in staat om aan te geven wanneer het behoefte heeft aan vocht. Natuurlijk is het niet gezond om weinig te drinken, maar uitdroging door een gebrek aan vocht komt doorgaans alleen voor bij bejaarden, jonge kinderen en baby’s en topsporters. Wanneer er sprake is van een tekort aan vocht merk je dat door weinig plassen, donkere urine, een droge mond en tong, een vermoeid gevoel, een droge huid en duizeligheid. Luister dus goed naar je lichaam en drink wanneer je de behoefte hebt om te drinken.

Wat mag je drinken tijdens het keto dieet?

Het is dus belangrijk om goed te drinken, ook tijdens het keto dieet. Maar wat mag je nu wel en juist niet drinken? Om in ketose te komen en te blijven, moet je het aantal koolhydraten op een dag zeer beperken. Globaal houdt dit in dat je geen drankjes drinkt met koolhydraten. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. In veel voedsel en veel drankjes zitten tegenwoordig suikers verstopt en niet iedereen heeft zin en tijd om alle etiketten te lezen. Daarom zullen wij de meest bekende en populaire drankjes voor jullie toelichten.

Water

Water is altijd een goede keuze om gehydrateerd te blijven. Het bevat geen calorieën en suikers en lest de dorst altijd goed. Tijdens het keto dieet kun je dan ook met een gerust hart water drinken naar behoefte. Vind je gewoon kraanwater of mineraalwater wat saai? Dan kun je het water op smaak brengen met wat verse kruiden, groente en fruit. Water met komkommer en munt is een populaire optie, maar ook citroenmelisse, basilicum, lavendel, citroen en gember is heerlijk in water.

Thee

Net als water is thee geen enkel probleem tijdens het keto dieet. Een warme kop thee is juist lekker, rustgevend en dorstlessend. Het is echter wel belangrijk om de overstap te maken naar thee zonder suiker of zonder melk. Deze toevoegingen bevatten namelijk wel suikers. Alle soorten thee zijn in principe toegestaan, maar check voor de zekerheid wel de ingrediënten van diverse kruiden- en fruittheesoorten. Soms willen fabrikanten hier wel eens suiker aan toevoegen. Groene thee is dan juist weer een uitstekende keuze. Dit type thee heeft diverse gezondheidsvoordelen en is een uitstekende toevoeging aan het dieet.

Koffie

Wij Nederlanders staan bekend als grote koffiedrinkers. We staan zelfs in de top 5 van landen die het meeste koffie drinken ter wereld! Veel mensen hebben moeite met het laten staan van hun kop koffie in de ochtend of tijdens de lunch tijdens een dieet. Gelukkig hoef je jouw kopje koffie ook niet af te zweren tijdens het keto dieet. Zwarte koffie is namelijk gewoon toegestaan. En snak je naar wat minder sterke koffie? Dan kun je ook kiezen voor koffie met geklopte of ongeklopte slagroom. Of kies voor de populaire bulletproof koffie! Dit type koffie is speciaal ontwikkeld voor mensen die een keto dieet volgen. Deze koffie is aangevuld met boter, room en MCT-olie. Het is een fantastische energiebooster en erg geliefd onder veel mensen. Vermijd wel de koffie met suiker of de koffie met creamer of koffiemelk. Deze toevoegingen bevatten te veel suiker om binnen het keto dieet te passen.

Wat kan je het beste vermijden?

Tijdens het keto dieet moet je zo min mogelijk koolhydraten consumeren. De onderstaande drankjes bevatten veel koolhydraten en moet je dus vermijden.

Frisdrank

Over frisdrank kunnen we heel duidelijk zijn: gewoon niet doen. Alle frisdranken zitten vol met suikers en zoetstoffen en dat past simpelweg niet in een keto dieet. Geef je drankje maar door. Laat dat glas Coca-Cola, die ice tea en dat sportdrankje dus maar staan en kies liever voor een glas water. Blijf je toch snakken naar een zoetig drankje? Dan kun je een frisdrank op basis van stevia overwegen. Deze drankjes worden steeds populairder en zijn in veel winkels te vinden. Stevia is toegestaan tijdens het keto dieet, in tegenstelling tot veel andere zoetstoffen. Het wordt echter wel afgeraden om zoete drankjes te blijven drinken. Het stimuleert namelijk de hunkering naar zoetigheid en bemoeilijkt zo het volhouden van het dieet. Maak dus een weloverwogen keuze voor je kiest voor dit type frisdrank.

Smoothies

Smoothies zijn de laatste jaren enorm populair. We maken ze thuis, drinken ze tijdens de lunch en halen ze af bij een hippe smoothiebar. Ze zijn lekker, vullen goed en lijken te passen in een gezonde lifestyle. Een smoothie zit vol met groente en fruit en voor veel mensen is het een eenvoudige manier om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. De waarheid over de gezondheid van smoothies is echter iets genuanceerder. Door de manier waarop het fruit wordt geconsumeerd, krijg je in één keer enorm veel fruitsuikers binnen. Dit zorgt voor een piek in de bloedsuikerspiegel met alle gevolgen van dien. Smoothies zijn dus niet zo goed voor onze gezondheid als ze lijken en passen door het grote aantal fruitsuikers niet in een keto dieet.

Alcohol

We weten allemaal wel dat alcohol niet echt past in een gezonde lifestyle. Tijdens het drinken kan de alcohol zorgen voor een verminderd reactievermogen, misselijkheid, duizeligheid, geheugenproblemen en stemmingsproblemen. Op de lange termijn zijn de effecten van alcohol nog minder fraai. Langdurig alcoholgebruik kan leiden tot leverschade, geheugenproblemen, hersenschade, hart- en vaatziekten en verminderde vruchtbaarheid. Toch is het, ondanks deze effecten, voor veel mensen lastig om hun glaasje alcohol te laten staan. Wil je toch zo nu en dan genieten van alcohol tijdens het keto dieet? Dan is dat nog wel mogelijk. Een glas wijn of sterke drank bevat maar weinig koolhydraten en zal daarom geen negatief effect hebben op de ketose. Populaire drankjes als bier, cocktails en mixdrankjes kun je beter helemaal vermijden. Deze drankjes bevatten te veel koolhydraten om te passen in het keto dieet.

Conclusie

Zoals je ziet, heb je tijdens het keto dieet volop keuze uit drankjes om goed gehydrateerd te blijven. Een glas water of groene thee is altijd de meest gezonde keuze, maar als je zo nu en dan behoefte hebt aan een andere smaak, heb je ook ruime keuze. Een kop koffie is geen enkel probleem en zelfs een glaasje Coca-Cola Zero of een alcoholisch drankje op zijn tijd past prima in een verantwoord keto dieet. Zoals met alles geldt ook hier: drink met mate en bewust.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis KetoDokter Dieetplan

3 Stappen om makkelijk af te vallen