Een vegetarisch keto dieet, is dat mogelijk?

vega keto
6 min leestijd

Over het keto dieet bestaan nogal wat vooroordelen en misvattingen. Zo denken veel mensen dat elk low-carb dieet een ketogeen dieet is en dat we eigenlijk helemaal niet zonder veel koolhydraten kunnen. Koolhydraten zijn toch de energie van ons lichaam? Het meest hardnekkige vooroordeel is echter dat het ketogeen dieet vooral bestaat uit veel vet en veel dierlijke producten. Natuurlijk is het bij het keto dieet, in tegenstelling tot veel andere diëten, wel toegestaan om vette producten te eten. Maar dat het keto dieet een dieet is dat voornamelijk bestaat uit vet en dierlijke producten is toch echt een misverstand. Dan rijst de vraag: is het mogelijk om een vegetarisch, of zelfs vegan, keto dieet te volgen? Wij geven in dit artikel antwoord op deze vraag.

 

De basis van het keto dieet

Een keto dieet is in de basis een leefstijl waarbij je aanzienlijk minder koolhydraten en meer gezonde vetten eet. Doorgaans wordt er tijdens het dieet niet meer dan 50 gram koolhydraten op een dag gegeten. Hierdoor wordt de bijdrage aan vet en eiwitten aan de energie-bijdrage aanzienlijk verhoogd. Door het gebrek aan koolhydraten worden de vetreserves van het lichaam aangeboord voor energie. Door het verbranden van deze vetzuren ontstaan er ketonen. Tijdens het keto dieet zijn deze ketonen de brandstof van het lichaam. Dit in plaats van de glucose. Hierdoor komt het lichaam in een staat genaamd ketose.

Een keto dieet is een effectieve manier gebleken om gewicht te verliezen, vaak zelfs zonder de gevreesde hongergevoelens waar je tijdens een ander dieet mee kampt. Maar het dieet heeft meer voordelen. Zo biedt het dieet ook verlichting van klachten en soms zelfs genezing van aandoeningen als diabetes, acne, alzheimer, pcos en epilepsie. Er zijn dus genoeg redenen om een keto dieet serieus te overwegen. Maar wat nu als je liever geen vlees, of zelfs geen andere dierlijke producten, eet? Is een keto dieet dan nog mogelijk?

Vegetarisch en een Ketogeen Dieet

Is het mogelijk om een vegetarisch keto dieet te volgen? Het eenvoudige antwoord is: jazeker! Dierlijke producten zijn veelal toegestaan binnen het keto dieet, maar absoluut geen vereiste voor het dieet. Het is als vegetariër, of als vegan, dus prima mogelijk om een volwaardig keto dieet te volgen. En gelukkig maar. Steeds meer mensen kiezen er namelijk voor om een vegetarische of flexitarische leefstijl te volgen. Ze willen hun impact op de aarde verminderen, geen dierenleed meer veroorzaken of gezonder gaan eten. Daarom kiezen ze er bewust voor om geen vlees of andere dierlijke producten meer te consumeren. Een vegetarisch dieet gaat uitstekend hand in hand met een keto dieet. Veel mensen kiezen tenslotte voor zowel het keto dieet als het vegetarische dieet om hun leefstijl te verbeteren en gezonder te gaan leven.

Waar moet ik op letten bij een vega(n) keto dieet?

Zoals bij elke andere leefstijl is het ook bij het keto dieet essentieel om gevarieerd en gebalanceerd te eten. Het is daarom belangrijk om goed te letten op wat je binnenkrijgt, vooral als je kiest voor een vegetarisch keto dieet. Wij zetten een aantal aandachtspunten voor je op een rij.

Variatie

Om zoveel mogelijk verschillende vitaminen en mineralen binnen te krijgen, is het belangrijk om gevarieerd te eten. Probeer de groenten en fruit die je in een week eet zoveel mogelijk af te wisselen en vul deze aan met verantwoorde zuivelproducten, gefermenteerde producten en noten en zaden. Gelukkig zijn veel groente- en fruitsoorten gewoon toegestaan tijdens het dieet. Je kunt zo eindeloos variëren met onder andere groene bladgroenten, courgette, sla, broccoli, bloemkool, komkommer, paprika, champignons, witlof, paksoi, venkel, tomaat, aubergine, asperges, prei en kool. Een aantal koolhydraatarme fruitsoorten zijn onder andere aardbei, avocado, perzik, framboos, bessen, watermeloen, grapefruit en bramen. Keuze genoeg dus!

Plantaardige vetten

Om voldoende vetten binnen te krijgen, hoef je echt geen dierlijke producten te eten. Gezonde vetten zijn ook te vinden in noten, zaden, zuivelproducten, avocado en plantaardige oliën. Door te koken met plantaardige oliën en bij de maaltijden een handje noten of zaden te serveren, voeg je op natuurlijke wijze gezonde vetten toe aan de maaltijd.

Vleesvervangers

Veel vegetariërs maken gebruik van vleesvervangers om de dierlijke producten in een maaltijd te vervangen. Helaas passen deze meestal niet zo goed in een keto dieet. Veel vleesvervangers zijn gemaakt van tarwe. Alhoewel het prima bronnen zijn van vet en eiwitten, bevatten ze vaak ook veel koolhydraten. Het advies is dus om goed op te letten bij vleesvervangers. Wil je toch graag een vleesvervanger toevoegen aan de maaltijd? Dan is tempeh een relatief goede keuze. Dit is een product gemaakt van gefermenteerde soja. Over tofu verschillen de meningen dus de toevoeging van tofu aan het dieet is een persoonlijke afweging.

Zuivel

Een vegetariër consumeert vaak nog wel dierlijke producten buiten vlees en vis om. Mocht je er toch voor kiezen om overige dierlijke producten te mijden, dan noem je dat een vegan dieet. Wanneer je kiest voor een vegan keto dieet zul je ook zuivelproducten willen vermijden. Omdat zuivel wel belangrijk is voor voedingsstoffen tijdens het dieet, is het belangrijk om hier een goede vervanging voor te vinden. Gelukkig zijn er steeds meer plantaardige zuivelproducten op de markt die ook prima passen in een keto dieet. Kies bijvoorbeeld voor kokos yoghurt, vegan boter, vegan kaas of sojaproducten.

Vezels

Omdat tijdens het keto dieet veel minder koolhydraten worden genuttigd, missen mensen de vezels die men vaak binnenkrijgt door brood, rijst en andere tarweproducten. Het is dus voor iedereen op een keto dieet belangrijk om goed op de vezelinname te letten. Goede bronnen van vezels binnen het dieet zijn bijvoorbeeld chiazaad, lijnzaad, noten en groene bladgroenten.

Supplementeer

Als je toch nog twijfels hebt over de voedingsstoffen die je binnenkrijgt, kun je altijd kiezen voor het nemen van voedingssupplementen. Het wordt sowieso geadviseerd om dagelijks vitamine D, en als vega(n) vitamine B12 bij te slikken. Schroom echter niet om, in goed overleg met een arts of specialist, ook andere supplementen te nemen. Voor vegetariërs kan zink, ijzer of omega-3 zeker voordelen hebben. Bovendien kan het zijn dat je door het keto dieet bepaalde B-vitamines minder binnenkrijgt. Het is slim om regelmatig een bloedonderzoek te laten doen naar de essentiële vitaminen en mineralen. Zo weet je precies waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Het is nooit aan te raden om lukraak vitamines en mineralen bij te slikken.

Conclusie

Zoals je kunt zien is een vegetarisch keto dieet, of zelfs een keto dieet zonder dierlijke producten, prima mogelijk. Door gevarieerd en gebalanceerd te eten, zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk voedingsstoffen op natuurlijke wijze binnenkrijgt. Door jouw voedingspatroon bij te houden en eventueel regelmatig het bloed te laten controleren, kun je bovendien goed zicht houden op jouw gezondheid. Een vegetarisch keto dieet is dus absoluut geen eetpatroon met gebreken en kan zelfs gezonder zijn dan menig ander voedingspatroon.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis KetoDokter Dieetplan

3 Stappen om makkelijk af te vallen