Mag je havermout eten op een keto-dieet?

havermout
4 min leestijd

Havermout is een geweldig ontbijt – het zit boordenvol vitamines en zorgt er ook nog eens voor dat je de hele dag lang lekker vol zit. Maar wat als je een Keto-dieet volgt? Mag je dan nog wel havermout als ontbijt? In dit artikel leggen we haarfijn uit wat een keto-dieet is, wat je mag eten, en of havermout binnen het keto dieet past.

Wat is een Keto-dieet?

“Een keto-dieet is een koolhydraatarm dieet dat het lichaam verandert in een vet verbrandende machine. Het heeft heel wat voordelen zoals gewichtsverlies, maar ook voor de gezondheid en zelfs cognitieve prestaties.”

Een keto-dieet is een koolhydraatarm, vetrijk dieet. Over het algemeen toont het keto-dieet zoals we dat nu kennen heel wat overeenkomsten met het Atkins-dieet. Het Atkins-dieet was heel erg populair in de jaren 1990.

Wanneer je een keto-dieet volgt zal je de hoeveelheid koolhydraten die je eet drastisch verminderen. Deze worden dan in je dieet vervangen door vet. Op die manier kan je lichaam in een andere metabolische toestand komen, ook wel ketose genoemd. In ketose heeft je lichaam amper koolhydraten voor handen die het kan verbranden. Je lichaam zal dan op zoek moeten gaan naar een andere manier om aan energie te komen, en je vetreserves aanspreken.

De lever breekt dan vetzuren af en zet deze om in ketonen. Deze ketonen worden dan door jouw lichaam gebruikt om je lichaamscellen van brandstof te voorzien. Optimale ketonniveaus bieden veel voordelen op het gebied van gezondheid, gewichtsverlies, fysieke en mentale prestaties.

Het dieet vind je online onder heel wat verschillende namen zoals low carb, high fat, high protein en meer. Deze verschillende namen verwijzen simpelweg naar het feit dat je veel vet en weinig eiwitten moet eten met minder koolhydraten.

Wat mag je eten tijdens een Keto-dieet?

Bij het keto-dieet draait alles om koolhydraten, wat betekent dat je meer vetten en eiwitten moet eten. Eiwitten zijn te vinden in veel voedingsmiddelen, waaronder vlees, eieren en zuivelproducten.

Het keto-dieet beperkt ook de hoeveelheid koolhydraten die je elke dag kunt innemen. Je zal dus moeten opletten bij het eten van fruit en groenten en eventueel zelf moeten bijhouden wat en hoeveel je eet.

Ook zijn er voedingsmiddelen die je best helemaal vermeid, zoals brood, rijst, pasta en aardappelen. Deze voedingsmiddelen zitten namelijk bomvol koolhydraten. Gelukkig zijn er gespecialiseerde producten op de markt die bijvoorbeeld rijst of noedels hebben ontworpen die geen koolhydraten bevatten. Denk bijvoorbeeld maar aan Shirataki rijst – een soort rijst dat gemaakt is van de konjac wortel en amber koolhydraten of calorieën bevat.

Het merendeel van je calorieën zal je bij een keto-dieet moeten halen uit dierlijke vetten en vlees. Op het menu staan vooral kip of steak die je dan kan combineren met salade en broccoli of spinazie.

Als je vegetariër bent, zijn er veel niet-vleesproducten die een geweldige bron van eiwitten voor je kunnen zijn. Je kan ook kokos olie gebruiken om vet en smaak toe te voegen aan je gerechten en pecan noten eten als tussendoortje.

Past havermout in een Keto-dieet?

Havermout is niet keto-vriendelijk omdat het te veel koolhydraten bevat en past daardoor niet in een keto dieet schema. Dit is natuurlijk erg spijtig gezien havermout enorm gezond is. Havermout bevat namelijk een groot aantal micronutriënten en macronutriënten die je lichaam gezond houden.

In 100 gram rauwe havermout zitten ongeveer 389 calorieën waarvan 17 gram eiwit en 66 gram koolhydraten. Zelfs wanneer je met andere woorden een klein kommetje van 50 gram havermout naar binnen zou werken als ontbijt zou je reeds over je dagelijks toegelaten hoeveelheid koolhydraten zitten.

Wanneer je meer dan je dagelijkse budget aan koolhydraten eet zul je uit ketose gaan en je goede vorderingen vertragen.

Indien je een grote fan bent van havermout maar momenteel op keto-dieet bent hebben we echter goed nieuws: er zijn keto-vriendelijke alternatieven voor havermout.

Zo kan je bijvoorbeeld opteren voor Chia oatmeal. Hiermee maak je een soort havermout-achtige pap die vooral uit chiazaad bestaat. Ook kan je kiezen voor havermout van lijnzaad, hennep hart zaad, of kokosnoot schilfers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis KetoDokter Dieetplan

3 Stappen om makkelijk af te vallen